E-urheilun vuosikertomus 2023
Viimeiset vuodet ollaan eletty poikkeuksellista aikaa, ja viihdeteollisuus on ollut varpaillaan keväästä 2020 lähtien. E-urheilu eli Esports on kuitenkin kohauttanut vain olkapäitään, jatkaen huikeaa kasvuaan globaalisti hankalista ajoista huolimatta.
Yksi syy e-urheilun menestykseen onkin se, että ihmiset olivat pari vuotta kohtalaisen tiukassa eristyksessä kotonaan – tietokonepelaaminen on sitä kautta lisääntynyt entisestään vuosien 2020–23 välillä. Mitä enemmän ihmiset suosivat tietokonepelaamista, sitä enemmän lajia harrastetaan myös kilpailutasolla.
iGB eli iGaming Business on laatinut e-urheilun vuosikertomuksen, jonka parhaat palat olemme kiteyttäneet tähän uutisartikkeliin. Raportista voi esimerkiksi huomata, kuinka maiden hallitukset, viranomaiset sekä sijoittajat ovat viimeistään nyt ymmärtäneet e-urheilun valtavan potentiaalin.
E-urheilu – nopea yhteenveto alati kasvavasta urheilun muodosta
E-urheilu, eli elektroninen urheilu (Esports) on videopelaamista kilpatasolla. Kilpailu voi olla pelikonsolilla, tietokoneella tai esimerkiksi mobiililaitteella. Ammattilaistasolla turnaukset ja liigat painottuvat näihin peleihin: Dota 2, Counter-Strike: Global Offensive, Overwatch, Fortnite, League of Legends, Hearthstone sekä Starcraft II.
Suurimmissa turnauksissa jaetaan kymmenien miljoonien eurojen edestä palkintoja. On siis mahdollista, että e-urheilulla voi tienata miljoonia euroja – esimerkkejä löytyy maailmalta sekä Suomesta. Kun laji kasvaa, tarkoittaa se entistäkin suurempia rahapalkintoja.
E-urheilu pähkinänkuoressa:
- E-urheilu on videopelaamista kilpatasolla.
- Suosittuja pelejä ammattilaistasolla on mm. League of Legends, Dota 2 sekä Counter Strike.
- Suurissa turnauksissa jaossa yli 20 miljoonan euron edestä palkintorahaa.
- Nykyään kilpailijat jopa doping-testataan, mikä kertoo Esportsin olevan ihan oikeaa kilpatason urheilua.
Esports lukuina: markkina-arvo jopa 1,38 miljardia dollaria vuonna 2022
Vuonna 2022 Esportsin markkina-arvo oli huikeat 1,38 miljardia dollaria. Kasvua edelliseen vuoteen oli yli 21 %. Raportin mukaan e-urheilun saavutettavuus oli jopa 532 miljoonaa ihmistä kansainvälisesti – iso osa ihmisistä on luonnollisesti Aasiasta.
Vertailun vuoksi mainittakoon, että vuonna 2021 Suomessa yli 100 000 ihmistä harrasti e-urheilua edes jossakin muodossa. Parin viime vuoden aikana kasvua on varmasti tapahtunut, eli todellinen lukema lienee jossain 150 000 ihmisen tietämillä.
Kun mietitään e-urheilua Suomessa, on johtavassa asemassa muutama yritys – kaikkein suurin organisaatio on ENCE, vuosittaisella 2 miljoonan euron liikevaihdolla. Toisena tulee HAVU Gaming melkein 700 000 euron liikevaihdolla.
Mobiilipelaaminen & 5G
Teknologian kehitys on luonnollisesti avainasemassa Esportsin kasvamisen kanssa. Kun latausnopeudet kasvavat ja 5G-verkko yleistyy, takaa se merkittävästi entisaikaa paremmat puitteet kilpapelaamiselle. Verkkoviive myös pienenee ja nettihäiriöt vähenevät.
Hyvä esimerkki on, että vuonna 2022 PUBG Mobile -pelissä käytiin yli 200 turnausta, ja palkintorahaa jaettiin yli 20 miljoonan dollarin edestä. Muita suosittuja mobiilipelejä kilpatasolla on mm. Arena of Valor, Clash Royale, Garena Free Fire sekä Mobile Legends: Bang Bang.
Blockchain- ja kryptopelit (NFT)
Blockchain pelit, eli kryptopelit tai NFT-pelit ovat nousseet suureen suosioon – moni pitää sitä hyvänä asiana, mutta osa pitää muutosta huonona uutisena. NFT (Non-Fungible Tokens) tarkoittaa siis rahakkeita, jotka ovat verrattavissa digitaaliseen valuuttaan – mutta niitä ei voi käyttää kryptovaluuttojen tavoin hyödykkeenä.
NFT voi tarkoittaa käytännön tasolla monia asioita, kuten esimerkiksi koirapeliä tai sotapeliä. Sillä voidaan myös tarkoittaa digitaalista taideteosta tai musiikkia – ostaminen ja myyminen on kuitenkin mahdollista, mutta vaihtaminen ei.
Otetaan esimerkkinä peli Sandbox, jossa voi sijoittaa kiinteistöihin ja alueisiin. Peli lopulta myi kasan digitaalisia saaria yli 4 miljoonalla dollarilla. Peleissä voi tehdä oikeaa rahaa myös voittamalla esimerkiksi taisteluja, joista saa kyseisen pelin digitaalista valuuttaa.
E-urheilu Suomessa – mihin suuntaan ollaan menossa?
Kuten aikaisemmin mainitsimme, Suomessa on toistasataa tuhatta e-urheilun harrastajaa – ja ammatikseen pelaa satoja suomalaisia. Kilpatasolla suosituimpia pelejä on Suomessa esimerkiksi Dota 2, Counter-Strike: Global Offensive ja League of Legends.
Suomen elektronisen urheilun liitto (SEUL) on avainasemassa e-urheilun kehittymisen taustalla. SEUL:n tärkeimmät osa-alueet ovat lajin näkyvyyden parantaminen Suomessa, lajin kehittäminen sekä tietysti tietyn tasoisten standardien asettaminen.
Tulevaisuudessa yhä useampi suomalainen voi tehdä pelaamisesta ammatin – ja tälläkin hetkellä Suomesta löytyy kymmeniä maailmanluokan pelaajia. Esimerkiksi Joona ”Serral” Sotala on tienannut yli 800 000 dollaria StarCraft 2:lla – se on historian valossa toiseksi eniten kyseisessä pelissä.
Toimittajamme Tomi tuo Uusimmatkasinot-sivustolle tärkeimmät kasinoalan uutiset sekä ilmiöt. Lue lisää hänen kirjoittamista uutisista ja blogeista.
Lue lisää kirjoittajasta